Ontvang 'De weg van binnenuit' met gratis verzending. Gebruik code: BOEK

De boodschap van de bij, een spiritueel wezen

Er zijn beelden uit de natuur die je niet meer loslaten als je ze eenmaal echt hebt gezien. Voor mij is dat het bijenvolk.

Ik bedoel niet de bij als insect, of alleen de honing als product. Maar het bijenvolk als geheel: als levend organisme dat bestaat bij de gratie van afstemming, ritme en wederkerigheid.

Hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer ik begreep dat de bij ons iets spiegelt. Iets wat we in onze tijd hard nodig hebben om te zien.

Rudolf Steiner en het bijenvolk

Rudolf Steiner sprak in 1923 een reeks lezingen uit over de bij. Hij beschreef de bij als een wezen dat niet op zichzelf bestaat, maar alleen in gemeenschap leeft.

Voor Steiner was het bijenvolk een expressie van collectieve zielskracht: een organisme dat handelt vanuit een hogere afstemming. Geen bij in de korf handelt uit eigenbelang. Alles draait om het geheel en geen bij kan bestaan zonder het geheel. Het geheel leeft alleen door de bijdrage van ieder afzonderlijk, het wordt gedragen door afstemming, ritme en wederkerigheid. En dat maakt de bij, in Steiners visie, tot een wezen dat de mens iets spiegelt: hoe het is om in harmonie te leven met iets dat groter is dan jijzelf.

“De bij leeft in een sociale harmonie die de mens pas langzaam leert begrijpen.”
— Rudolf Steiner

Een voorspelling die uitkwam

Steiner voorspelde begin vorige eeuw al dat het verdwijnen van de bij zou samenhangen met een te materialistisch mensbeeld. Door ons af te sluiten van de spirituele lagen van het leven, brengen we een verstoring teweeg in het etherische veld waarin ook de bij leeft.

Dat zien we nu wereldwijd gebeuren. Bijenvolken sterven in rap tempo. Er zijn ecologische verklaringen: gifstoffen, monocultuur, klimaatverandering. Inmiddels weten we dat de vervuiling zelfs is doorgedrongen in de honing zelf. Bijenvolken die de winter overleven op hun eigen opgeslagen honing, sterven omdat die honing te veel pesticiden bevat.

Maar Steiner wees op een diepere laag: een spirituele disbalans die zich vertaalt naar het zichtbare. Hij zag het aankomen en noemde het verdwijnen van de bij een moreel signaal: een teken dat wij als mensheid iets fundamenteels zijn kwijtgeraakt in onze verhouding tot de natuur.

Ik vind dat een ongemakkelijke gedachte. En tegelijk een bevrijdende. Want als de oorzaak ook innerlijk is, ligt de weg naar herstel ook innerlijk.

De spirituele essentie van de bij

Steiner verbond de bij met zonnekracht, offerbereidheid, zuiverheid en het etherlichaam van de aarde. Bijen houden geen winterslaap. In plaats daarvan vormen ze samen een warme bol om te overleven: een levend organisme dat zichzelf beschermt door verbondenheid.

Voor Steiner was dit een diep symbolisch beeld: een herinnering aan menselijke saamhorigheid in moeilijke tijden. Hoe we als mensen ook kunnen leren leven, niet vanuit afzondering, maar vanuit collectieve zorg en ritmisch afgestemde kracht.

Deze visie raakt mij, want het gaat niet alleen over bijen, maar over wat het betekent om mens te zijn. En hoezeer we de taal van de natuur vergeten zijn.

De kracht van honing en bijenwas

De bij wordt gezien als drager van zonnekracht. De honing en was die zij produceren is letterlijk gevormd uit nectar, licht en levenswarmte. Bijenwas kun je dus zien als een geconcentreerde vorm van zonne-energie, omgezet via het lichaam van een wezen dat leeft in volledige afstemming met het ritme van de natuur. Van zon tot bloem tot nectar, van nectar tot was: het is een proces van omzetting dat alleen mogelijk is door volledige afstemming met het ritme van de natuur.

Een bijenwas is een samenspel van bloem, zon, bij en tijd.
Het is licht in belichaamde vorm.

Steiner noemde de bij ook een bemiddelaar tussen aarde en kosmos. Met haar rol in het ecosysteem belichaamt zij een balans waar wij als mens opnieuw mee in contact mogen komen.

Ik gebruik bijenwas ook op mijn huid. De gezichtscrème van Weleda (no spon, just a happy customer) met bijenwas is al jaren favoriet voor mijn gevoelige huid. Bijenwas heeft een unieke moleculaire structuur die dicht bij die van onze eigen huid ligt. Ze sluit aan, in plaats van af te sluiten.

De bij en de seizoenen

Het bijenvolk leeft volledig in afstemming met de seizoenen. In de zomer bruist het van activiteit — nectar verzamelen, raten bouwen, jongen grootbrengen. In de herfst krimpt het volk. In de winter sluiten de bijen zich dichter aaneen tot één warme bol.

Dat vind ik een mooi beeld. Want ook wij zijn seizoenswezens. Ook ons leven kent periodes van bloei en periodes van inkeer. Van uitwaartse beweging en van terugkeer naar binnen.

Innerlijke afstemming en de geest van de tijd

In onze huidige tijd wordt veel gevraagd van onze aandacht. We leven versnipperd, met een hoofd vol ruis en een systeem dat vooral gericht is op ‘meer’ en ‘sneller’. Maar bijen laten iets anders zien. Zij leven in ritme.

In onze cultuur negeren we dat ritme grotendeels. We werken door in de winter alsof het zomer is. We verwachten van onszelf dat we altijd op volle kracht draaien. En we vergeten dat de warmte en verbondenheid die bijen in de winter opzoeken, ook iets is wat wij mensen nodig hebben. Juist in tijden van transitie. Juist wanneer het buiten koud en onzeker is.

En dat maakt hen, in mijn ogen, tot levende symbolen van innerlijke afstemming.

Steiner zag ook dit aankomen. Hij voorspelde dat de mensheid op een kruispunt zou komen: verder het mechanische pad op, óf terugkeren naar bezieling, verbondenheid en een ander soort weten. Hij benoemde de bij als een wezen dat ons daarin iets kon leren, en haar verdwijnen als een waarschuwing.

Ik voel dat er een spirituele laag in zit: een oproep om wakker te worden, om onze relatie met de natuur te herstellen. Niet alleen praktisch, maar ook innerlijk.

De natuur als leraar

De natuur is een levend wezen dat ons iets voorhoudt. Ita Wegman, een tijdgenoot van Steiner, zag deze spiegel ook als een uitnodiging tot bewustzijn. Een kans om de natuur beter te begrijpen, en daarmee onszelf ook.

In haar visie klinkt door wat ook de oude taoïsten al wisten: dat de natuur ons niet alleen omringt, maar ons vormt en spiegelt. Ze vraagt ons te luisteren in plaats van te beheersen.

Van buiten naar binnen

Dat nieuwe denken klopt al aan bij veel mensen. Ik merk het in gesprekken, in de reacties op mijn werk, in de mensen die ik ontmoet. Er is een diep verlangen om anders te leven. Rustiger. Meer in verbinding. Meer in ritme.

Maar verlangen alleen is onvoldoende. Het vraagt ook moed. De moed om andere keuzes te maken: in hoe we werken, produceren, consumeren en samenleven. In hoe we omgaan met onze eigen winterperiodes. In hoe we afstemmen op het grotere geheel in plaats van er tegenin te gaan.

Want wanneer wij van binnen veranderen, verandert de wereld mee.

Wat de bij mij leert

Als ik aan de bij denk, dan denk ik aan ritme, afstemming en lichtkracht.

Voor mij is de boodschap van de bij om bewust te worden, om terug te keren naar het ritme dat altijd al in ons aanwezig was, om te herinneren dat we samen een geheel zijn. We bevinden ons op een kantelpunt.

De natuur wijst ons de weg.


Dit thema werk ik verder uit in mijn boek De weg van binnenuit — een gids voor wie wil leven in afstemming met zichzelf, de natuur en het grotere geheel.

De weg van binnenuit

Lees meer of bestel het boek Natural Flow – De weg van binnenuit

Delen
Delen
Delen
Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je nu in voor de Natural Flow brieven

Ontvang inspiratie, inzichten en reflecties. Nieuws over events, nieuwe creaties en mijn aanbod. Altijd als eerste op de hoogte.

Aanmelden nieuwsbrief (Tag: Natural Flow aanmelding)